En la nostra societat carecteritzada com a societat del coneixement, el
professorat del S.XXI serà el far que guiarà l'alumnat a la
multialfabetització. Es a dir, ensenyar a aprendre, a saber com accedir a la informació,
com organitzar-la, com utilitzar-la per comunicar-se i col·laborar amb els
altres amb un valor axiològic, será la comesa principal en aquest ecosistema
informacional.
Una de les fòrmules per assolir aquest objectiu la trobam en la competència digital que Jordi Adell defineix com l’ús pedagògic de les eines per ensenyar un contingut no digital.
Una de les fòrmules per assolir aquest objectiu la trobam en la competència digital que Jordi Adell defineix com l’ús pedagògic de les eines per ensenyar un contingut no digital.
“El todo es más que la suma de las partes”
(Aristòtil).
La
inter-relació entre una òptima i vanguardista eina com les TIC i un professor
dinamitzador, figura activa i proactiva, que motivi i provoqui, será la pedra
angular on començar a construir un nou model educatiu.
El nou professor de la nova escola 21, ha de dominar les TIC per
ensenyar a emprar i a fer un ús ètic, reflexiu, responsable i saludable del banc
de recursos educatius que ofereixen aquestes noves tecnologies; excel·lent
recurs que no ha de substituir mai un professor virtuós.
Cal beneficiar-se del you-tube, de la biblioteca universal, dels
continguts formatius, dels continguts audiovisuals, de l'edició de fotografies,
etc, per tal d'ajudar a l'alumnat a assimilar conceptes que facilitin i promoguin unes
plenes capacitats cap a unes plenes competències.
Posem proa a un ensenyament minimalista en el sentit d’acostar-mos tant
com poguem al concepte. Cap a allò que és estrictament necessari per cobrir
unes necessitats conceptuals. Dissenyem un òptim ensenyament, d'exquisida
organització que ensenyi a generar preguntes i respostes i que ensenyi a seguir
una vida plena, plena d'aprenentatge continu.
https://www.flickr.com/photos/10137138@N04/17176518237/sizes/s/ https://www.flickr.com/photos/10137138@N04/17176518237/sizes/s/
Pens que aquesta entrada al blog serveix com a una bona introducció per tractar el tema del "nou professor": els temps canvien, i sé cert que la nostra generació representa un canvi davant l'anterior, la que ens ha ensenyat. Quan vaig començar ESO ningú es plantejava portar material informàtic a l'aula; avui és quasi una obligació.
ResponEliminaTrob molt interessant haver citat Aristòtil, un pensador que va influir molt en l'educació d'aquell temps, cercant l'experimentació -i no la teoria- com a base per l'ensenyament o la recerca dels bons hàbits per als joves estudiants per tenir un punt de partida cap a l'adquisicó de coneixements. I una cosa molt important: va establir fins a cinc etapes d'educació, on les primeres (música, dibuix, escriptura...) cercaven despertar la imaginació de l'infant, sabent que això influiria en el seu futur.
Hem qued sobretot amb el darrer paràgraf, crec que és en aquest on es condensa tot allò que hem de mester per arribar a ser bons professors.